زندگی پس از طلاق + طلاق یا ادامه زندگی – مزیت های جدایی

زندگی پس از طلاق


ازدواج و جدایی قطعا دو اتفاق مهم زندگی هر انسانی به حساب می‌آیند. تقریبا می‌توان گفت که هر انسانی پس از ازدواج دیگر آن انسان گذشته نیست و به صورت کامل تغییر کرده است. ترکیب شدن مرز‌های زندگی و زندگی مشترک زیر یک سقف، اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. این مساله یک تغییر جدی در زندگی هر فردی محسوب می‌شود.


1

  بعد از ازدواج، زوجین دچار تغییرات زیادی می‌گردند و به تدریج تلاش می‌کنند تا با شرایط جدید خودشان را تطبیق دهند. بعد از گذشت مدتی، هم خانم و هم آقا به شرایط جدید عادت می‌کنند و زندگی خود را بر آن اساس تغییر می‌دهند. حال تصور کنید که زندگی این زوج مجدد بخواهد تغییر کند و دوباره به فردیت باز‌گردد.


این مساله بسیار دشوار است. تغییر مجدد سبک زندگی به دوره پیش از ازدواج واقعا مشکل است. شاید با خود بیاندیشید که به دوره پیش از ازدواج باز‌‌می‌گردید، اما اصلا اینطور نیست. زندگی پس از جدایی و طلاق بسیار با زندگی پیش از ازدواج تفاوت دارد. مشکلاتی را به دوش خواهید کشید که اصلا انتظارش را نداشته‌اید.


1

گاهی بعضی از زوجین، مخصوصا آن زوجی که همسرش او را ترک کرده، زندگی خود را باخته می‌بیند. آنها تصور می‌کنند که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و در افسردگی شدیدی فرو می‌روند. طلاق پایان عمر و زندگی نیست. طلاق هم مثل یک نقطه عطف در زندگی است. نقطه‌ای که دوباره باید با شرایط جدید خود را تطبیق دهید. گاهی جدایی از یک ازدواج نا‌مناسب، بسیار بهتر از ادامه دادن آن است. شاید بعد از جدایی زندگی بهتری در انتظار شما باشد.


چه چیز‌هایی بعد از جدایی در انتظار ماست؟ آیا روش‌هایی وجود دارند که با آن بتوان دوباره با آن به یک زندگی سالم و شاد بازگشت؟ بعد از طلاق باید چه کار‌هایی انجام دهیم؟


زندگی پس از طلاق

شاید بسیاری از زوجینی که می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند، در مورد زندگی پس از طلاق چیزی نمی‌دانند. بسیاری از آنها از آن ترس دارند و این ترس ناشی از ناشناخته بودن آن است. همانطور که می‌دانید، پس از طلاق نیز زندگی جریان دارد. این هم یک دوره‌ای از زندگی است که باید مثل هر دوره دیگری سپری شود.


زوجین پس از ازدواج، آجر به آجر یک زندگی جدید را می‌سازند. روابط جدیدی که بر پایه ازدواج هستند، وسایل و لوازم مشترکی که خریداری می‌کنند، هویت مشترکی که پیدا می‌کنند، همه و همه جزء چیز‌هایی هستند که شاید بعد از طلاق از دست بدهند. این‌ها شاید چیز‌هایی باشند که برای ساختن آنها سالیان سال تلاش کرده باشید و باید یک شبه آنها را بگذارید و بروید. این مساله شاید باعث ترس بسیاری از افراد شود و به ناچار طلاق عاطفی را ترجیح دهند.


به محض اینکه طلاق شما کامل شکل بگیرد، مشکلات مختلف پشت سر هم به سراغ شما می‌آیند. بحران احساسی شدیدی گریبان‌گیر شما می‌شود و حس می‌کنید از نظر احساسی ضربه شدیدی به شما وارد شده است. مشکلات مالی چه برای خانم و چه برای آقا ممکن است ایجاد شود. بحران هویتی یکی از مسائلی است که باید با آن دست و پنجه نرم کنید. خاطرات، حس دلتنگی، پیدا شدن یک جای خالی در زندگی، همه و همه مسائلی هستند که باید با آنها رو به رو شوید.


اما باید بدانید که همه این‌ها کاملا گذرا هستند. شاید نتوان این خاطره را در ذهن خود به صورت کامل به فراموشی سپرد، اما قطعا می‌توانید به خوبی با آن کنار بیایید و یک زندگی جدید، تازه و پر‌انرژی را برای خود و احیانا فرزند خود بسازید. اما چطور باید این کار را کرد؟

در رشدتو بخوانید  5 مرحله گام به گام عملی برای رویارویی با شکست عشقی | علائم و درمان شکست عشقی

 

مزیت‌های جدایی

اول از همه باید گفت که قطعا یک طلاق خوب بهتر از ادامه دادن یک ازدواج نامناسب است. قبل از هرچیز باید این ذهنیت را در خود ایجاد کنید که طلاق هم مثل یک ماجراجویی جدید است. ماجرایی که می‌توانید پایان آن را خودتان بنویسید. شما وارد یک زندگی جدید می‌‎شوید. زندگی شما طرح جدیدی به خود می‌گیرد و شما هستید که می‌توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. چه در مورد خانم‌ها و چه در مورد آقایان، بعد از جدایی اوقات فراغت بیشتری خواهید داشت. اوقاتی که دیگر مختص به خودتان است و می‌توانید آن زمان را صرف خودتان کنید.


اگر دارای فرزند هستید، می‌توانید این اوقات فراغت را صرف فرزند‌های خود کنید و یک مادر/ پدر بسیار بهتری شوید. قطعا نسبت به زمانی که دچار مشکلات در زندگی مشترک خود بودید، فشار کمتری روی شما خواهد بود. با وجود اینکه جدایی می‌تواند ترس از جدایی و مشکلات دیگری به همراه داشته باشد، باز هم نسبت به یک ازدواج ناموفق، فشار کمتری روی شما می‌آورد.


زمانی که فشار کمتری روی شما باشد، قطعا استرس و اضطراب شما نیز کمتر خواهد شد و این باعث می‌شود که وضعیت خواب بسیار بهتری داشته باشید. دیگر کلنجار رفتن برای خوابیدن یا بیداری‌های نیمه شب شما تمام می‌شود. شاید کمی قبل از خواب به جای خالی همسرتان فکر کنید، اما حتما از جنگ و جدالی که پیش از طلاق داشتید بهتر است.


بعضی اوقات دیده می‌شود که در زندگی مشترک، معمولا یکی از زوجین خود را وقف این زندگی می‌کند. این دسته افراد در مدتی که داخل زندگی مشترک هستند، برای آنها خودشان دیگر معنا ندارد و همه چیز را در همسر خود و زندگی مشترکشان می‌بینند. زمانی که همسرشان با وجود این از خودگذشتگی، رفتاری مناسبی با آنها ندارد، حس بسیار ناراحت‌کننده به طرف مقابل دست می‌دهد. این دسته از افراد پس از طلاق مجدد می‌توانند روی خودشان تمرکز کنند. دوباره زندگی آنها وقف خودشان می‌شود و می‌توانند شادی را مجدد لمس کنند.


زندگی پس از طلاق


چطور زندگی خود را دوباره بسازیم؟

برای دسته‌ای از افراد، طلاق پایان زندگی است. آنها پس از طلاق تصور می‌کنند که همه چیز خود را از دست داده اند. آنها اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و انزوا را به شلوغی ترجیح می‌دهند. باید به این دسته افراد بگوییم که هر دو زوج برای زندگی مشترک با یکدیگر ساخته نشده اند. این مساله حتما دلیل بر این نیست که یکی از آنها بد بوده یا دیگری برای زندگی کم گذاشته است. گاهی تنها دو فرد برای زندگی در کنار هم مناسب نبوده‌اند. لازم نیست در خود فروبروید و تصور کنید که چقدر بد بوده‌اید که همسرتان شما را دیگر نمی‌خواهد. قطعا شما در کنار فرد دیگری می‌توانید خوشبخت باشید. اگر تصمیم بر جدایی گرفته‌اید، یعنی به خود این شانس را داده‌اید تا خوشبختی را در جای دیگری جستجو کنید.


شاید پس از طلاق انواع حس‌های بد و تلخ به سراغ شما بیایند. اما در تمام این مراحل فراموش نکنید که قسمت سخت این داستان را پشت سر گذاشته‌اید. شما دردی طولانی را متحمل شده‌اید و حالا روند درمانی خود را شروع کرده‌اید. وضعیت شما رو به بهبود است و این مساله باید تنها در ذهن شما باشد. باید فراموش کردن را بیاموزید. لازم نیست که خودتان را غرق در خاطرات کنید.


در رشدتو بخوانید  انواع استرس و اضطراب و دلایل آن | منشاء استرس از چیست؟

از خانه بیرون بروید، دوستان جدیدی برای خود پیدا کنید. با خانواده درد و دل کنید. نگذارید تنهایی شما را از پای در بیاورد. ارتباط خود را با خانواده همسر سابق خود قطع کنید. اصلا لازم نیست که با آنها ارتباطی داشته باشید. شما هستید که انتخاب کردید که رها کنید.


اگر خانم هستید، بهتر است به جای ترس از مشکلات مالی، به دنبال شغلی مناسب برای خود باشید. با این کار اعتماد به نفس شما بسیار بالا می‌رود. تماما سعی کنید که چیزهای تازه امتحان کنید. برای مثال می‌توانید در کلاس‌های مختلف ثبت نام کنید. تحصیلات خود را ادامه دهید. به یک خانه تازه بروید و یا حتی به یک شهر دیگر نقل مکان کنید. تمامی این مسائل می‌توانند به شما کمک کنند تا خاطرات زندگی گذشته خود را فراموش کنید. هر چیز که شما را یاد زندگی قبل‌تان می‌اندازد را دور بریزید.


ممکن است در طول روز گاهی دچار دلتنگی شوید. این کاملا طبیعی است که یاد گذشته بیفتید. شما از نظر احساسی به همسر سابق خود وابستگی داشته‌اید و این باعث شده تا دچار ناراحتی روزانه شوید. سعی کنید برای خود یک برنامه داشته باشید. تنها ۱۰ دقیقه دلتنگی در طول روز کافیست! سعی کنید پس از ۱۰ دقیقه ناراحتی، خودتان را سرگرم به انجام کاری کنید تا حواستان پرت شود. این کار را با جدیت ادامه دهید تا بتوانید با این حس منفی مبارزه کنید.


دسته‌ای از افراد پس از جدایی به این باور می‌رسند که ازدواج به صورت کلی مساله‌ی بی‌فایده‌ای بوده و آرامشی در آن وجود ندارد. این باور بسیار غلطی است. قطعا خوشبختی شما در جای دیگری قرار دارد. نترسید و به تدریج سعی کنید به ازدواج مجدد فکر کنید. ترس از شروع یک زندگی تازه می‌تواند باعث تنهایی دائم شما شود. اجازه ندهید که این ترس شما را از ادامه دادن زندگی بازدارد. به ازدواج مجدد فکر کنید، اما این بار با تفکر و تحقیق بیشتر اقدام کنید.


 طلاق یا ادامه زندگی

تا همین چند سال قبل، در کشور خودمان طلاق و جدایی یک امر بسیار غلطی تلقی می‌شده و خانواده‌ها با آن به شدت مخالفت می‌کردند. بسیاری بر این باور بودند که عروس با لباس سفید وارد خانه بخت می‌شود و با کفن سفید خارج می‌شود. این باور‌ها شاید به خاطر دانش پایین مردم آن دوره بوده. در حال حاضر تحقیقات نشان داده است که یک طلاق خوب بسیار بهتر از یک زندگی مشترک رنج‌آور است.


طلاق تحت شرایط خاصی بسیار به نفع هر دو طرف بوده و با این کار زوجین به خود اجازه می‌دهند که اگر کنار یکدیگر خوشبخت نبودند، خوشبختی را در جای دیگری جستجو کنند. گاهی بسیاری از زوجین از طلاق یک هیولای ترسناک ساخته اند و از ترس آن تن به یک زندگی خفت‌بار می‌زنند. اما زمانی که با ترس خود رو به رو می‌شوند، خواهند دید که جدایی بهتر از آن زندگی بوده است.


در نهایت باید خاطر نشان کرد که هیچ دو فردی روی کره خاکی مثل هم نیستند. در نتیجه هیچ راه کاری روی دو فرد نتیجه یکسانی نخواهد داشت. به همین منظور بهتر است برای ارزیابی شرایط خود به یک مشاوره روانشناس متخصص خانواده مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند. بهترین راه‌کار برای یک زندگی شاد و خوشبخت خودتان هستید، شادی را در زندگی دیگران جستجو نکنید.

منبع: https://roshdeto.com/life-after-divorce/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.