بهترین روش برای تقویت اراده چیست؟

تقویت اراده با ساده ترین روش


 رسیدن به آرامش و درک زندگی پاک، یکی از مهم ترین اهداف آفرینش انسان است و خداوند متعال با بینش و درایتی که به انسان عطا فرمود تا با تقویت اراده خود بتواند به اهداف زندگی برسد.

 امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :اِذا دَعَوتَ فَظُنَّ أن حاجَتَکَ بالباب :وقتی چیزی می خواهی پس بپندار (خیال کن ، تصور کن )

 که خواسته تو دم در است (اجابت شده ).

Image result for ‫تقویت اراده‬‎

 زندگی، قانون دارد. خوشبختی، با فهم و رعایت قانون زندگی و سیه روزی، با نادیده انگاشتن قانون زندگ حاصل می شود . موفقیت ها به بخت و اقبال وابسته نیست، بلکه زندگی پاک را با احترام به قوانین، می توان در آغوش کشید. 

شخص با اراده کسی است که وقتی درباره کاری، به خوبی تأمل کرد و آن را نافع دانست، تصمیم به انجام آن می گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا در می آورد و در مقابل، فرد سست اراده ، با کمترین مشکلی، از انجام دادن کار، دلسرد شده و دست از تلاش برمی دارد. این فرد دارای هدفی معقول است و تا موقعی که به آن نرسیده، از تعقیب آن باز نمی ایستد و مشکلات و موانع روانی یا مادی، به اراده و عزم او لطمه نمی زند و از پیشرفتش، جلوگیری نمی کند.  


راه های تقویت اراده:

پیش از انجام هر کاری به جنبه ‏ها و آثار مثبت و منفی آن توجه کنید، زیرا با آگاهی از زیان‏ها یا منافع کاری، انگیزه برای ترک یا انجام کار بیشتر می‏شود و به طور طبیعی اراده قوی می‏گردد.کسی که اراده ای قوی دارد ، آنچه را خواسته است، با کوشش و ثبات قدم، به دست می آورد.

ادیسون می گوید:مشکل افرادی که شکست خورده اند و دست از تلاش بر داشتند ، این بود که نمی دانستند در یک قدمی پیروزی اند و می گفت ، راز توفیقم این بود که هرگاه برای باز کردن دری تلاش می کردم و باز نمی شد، بارها و بارها تلاش می کردم وبا خود می گفتم:حتماً این کلید، درب را در صدمین بار، باز خواهد کرد.

برای تقویت اراده باید به موارد زیر توجه داشت:


الف) تعیین هدف یا اهداف

انسان باید ابتدا هدف و یا اهداف خود را در زندگی و یا کاری که می خواهد انجام دهد ، به طور دقیق و مشخص ترسیم کند. طبیعی است که این هدف، باید شفاف، معقول، قابل دستیابی، بدون افراط و تفریط ، مطابق توان و استعداد خود و واقع بینانه باشد نه بلندپروازانه و خارج از توانایی های شخص. در غیر این صورت، وقتی با مشکلات و موانع سختی رو به رو شود، ناامید و دلسرد شده، از ادامه کار، منصرف می شود و خود را ناتوان و بی اراده می بیند.


ب) شناخت توانایی ها و استعدادها

همه ما در وجود خود، از استعدادهایی برخورداریم. کافی است این نیروها را بشناسیم و برای رسیدن به هدف، آنها را به کار گیریم.


ج) برنامه ریزی

باید برای تمام کارها و فعالیت های شبانه روزی، برنامه ای مدون و منظم داشته باشید. بدین منظور از جدولی استفاده کنید که در ستون افقی آن، ساعات شبانه روز و در ستون عمودی، ایام هفته را یادداشت و تمام کارهای روزانه – خواب، استراحت، ورزش و مطالعه را در آن درج کنید و هر فعالیتی را در زمان خاص خود، در جدول بنویسید و هیچ زمانی را بدون کار ، خالی نگذارید. هر روز صبح با نگاهی به آن برنامه ، به اجرای دقیق آن بپردازید و شب ها، قبل از خواب، آن را محاسبه و ارزیابی کنید. شایسته است همچون یک محاسبه گر جدی و قاطع ،فعالیت های روزانه و میزان موفقیت خود در انجام دادن آنها را بررسی کرده و در صورت موفقیت، خود را تشویق و در صورت تخلف و سهل انگاری در اجرا، خود را تنبیه کنید. 


د) اصل تلقین یا خودگویی های مثبت

گـفتن، باور داشتن است. وقتی می گوییم من آدم شکست خورده ای هستم، بی استعدادم و عوض شدنی نیستم،در واقع، حکم محکومیت خود را صادر می کنیم. روان شناسی شناخت، به ما چنین می گوید:دستور دادن، فرآیند شدن است و ما را دستورات می سازند.

 ما همواره با خودمان حرف می زنیم و ۷۰ درصد وقت مان با گفتگو سپری می شود، حتی زمان خواب ، ما همان می شویم که با خود حرف می زنیم. سعی کنید دستورات خوبی به خودتان بدهید. شما با خودتان چه می گویید؟ فرهنگ ذهن و زبان شما، مثبت است و نیروزا و یا منفی است و نیروبر؟ آجر های بنای هستی مان را طرز تفکرمان می سازد و اگر بخواهیم در دنیای مان اتفاق زیبایی بیفتد ، گام اول ، تغییر در نگاه و بینش ماست.

 با تغییر نگاه ، ایده آل ها و اهداف زندگی مان به درستی شکل می گیرند و آن گاه گام دوم، یعنی تلاش مستمر و انتخاب های عالی و فرداساز، در دنیای ما رخ خواهد داد. نگرش ها و اندیشه های ما، مهم ترین عامل تغییر به شمار می آیند. ۹۰ درصد تغییرات خوب و بد زندگی مان، به نوع نگرش ما به رخدادهای زندگی بستگی دارد و ۱۰درصد آن به وقایع بیرونی وابسته است.


ه) تدریجی بودن تقویت اراده

برای به دست آوردن اراده ای قوی و محکم، باید به تدریجی بودن آن و نیاز آن به تمرین، توجه داشت. گمان نکنید می توانید بدون تلاشی درخور، به آن دست یابید. بنابراین، به راهکارهای عملی زیر توجه کرده، به آنها پایبند باشید:


هر روز صبح حداقل ۲۰ دقیقه ، به طور مرتب و در ساعتی معین ، ورزش کنید. صبح ها، هر زمان که بیدار شدید ، بی درنگ برخیزید و از رختخواب بیرون بروید ، حتی اگرخواب آلودگی مــزاحـمـتـان اسـت، از اتاق بیرون بروید و قدری نرمش کنید تا خواب آلودگی از بین برود.

 در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید و اگر در آن وقت بیدار نشدید ، قضای آن را به جا آورید. مقید باشید هر روز تعداد آیات معینی از قرآن را تلاوت کنید (حداقل ۳۰ تا ۵۰ آیه) و در صورت تمایل، در هفته های بعد، بر میزان آن بیفزایید.ترک گناه و مخالفت با هواهای نفسانی، نقش بسیار مؤثری در تقویت اراده و نهادینه کردن آن در درون انسان دارد.


 هرگز در کارها، ناامید نشوید و با حالتی تهاجمی، برای پیگیری و به انجام رساندن کارهای ناقص و ناموفق، تلاش کنید.کارهایی را که به عهده می گیرید، ناتمام رها نکنید و آنها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، ادامه دهید واز پراکنده کاری وآشفتگی در کارها که موجب به هم ریختگی نظام فکری می شود ، بپرهیزید و به فعالیت های خود ، تمرکز وانسجام ببخشید. همواره بر خداوند ، توکل کرده و در همه امور، از او استمداد جویید.

منبع:http://wfl.ir/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.