آیا افزایش وزن در دوران پریود طبیعی است؟

آیا افزایش وزن عادی است؟

در دوران پریود افزایش ۳ تا ۵ پوندی وزن که بعد از چند روز خونریزی نیز از بین میرود امری طبیعی است.

این اتفاق جزو علائم فیزیکی PMS یا سندروم پیش از قاعدگی است. PMS شامل طیف گسترده ای از علائم فیزیکی، عاطفی و رفتاری است که تا دو هفته پیش از پریود زنان را تحت تاثیر قرار میدهد.

Image result for ‫افزایش وزن در قاعدگی‬‎

  

این علائم به دلیل تغییرات عادی و طبیعی هورمونی در دوران قاعدگی ایجاد میشوند.

PMS بسیار رایج است. بیش از ۹۰ درصد زنانی که قاعده میشوند PMS را تجربه میکنند.

بیایید به بعضی از دلایلی که باعث افزایش وزن در دوران پریود میشوند نگاهی بیاندازیم.

دلایل:

افزایش وزن و آن احساس نفخ و دردی که در شکم میکنید از علائم رایج دوران پریود هستند. ممکن است به دلایل متعددی چنین حسی داشته باشید.

تغییرات هورمونی میتواند از طریق احتباس آب در بدن سبب افزایش وزن شود.

در روز های پیش از پریود، استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش میابند. این اتفاق به بدن علامت میدهد که وقت شروع پریود است.

همچنین استروژن و پروژسترون نحوه ی خونریزی شما را کنترل میکنند. هنگامی که سطح این هورمون ها تغییر کند، بافت های بدن آب بیشتری را در خود انباشته

 میکنند. نتیجه ی این اتفاق احتباس آب یا ورم است.

احتباس آب از علائم رایج PMS است. این اتفاق ۹۲ درصد زنانی که قاعده میشوند را تحت تاثیر قرار میدهد.

نفخ حاصل از پریود یا انقباضات معده میتواند باعث شود احساس کنید لباس هایتان تنگ شده است. این افزایش، افزایش وزن حقیقی نیست اما ممکن است احساس کنید که مثلا چند کیلو وزن اضافه کرده اید.

در دوران پریود، تغییرات هورمونی میتواند گاز داخل دستگاه گوارش-معده و روده را افزایش داده و باعث نفخ شود. احتباس آب در شکم نیز میتواند منجر به نفخ شود.

نفخ میتواند به عنوان احساس ورم در شکم یا دیگر قسمت های بدن توصیف شود.

انقباضات شکمی نیز میتواند احساس افزایش وزن را ایجاد کند. این انقباضات نتیجه ی ترشح ماده ای شیمیایی به نام پروستاگلاندین در رحم هستند. پروستاگلاندین باعث انقباض رحم و درنتیجه کنده شدن لایه ی درونی آن میشود. این اتفاق عامل ایجاد دردهای شکمی در دوران پریود است.

نفخ ممکن است ۵ روز قبل از پریود شروع شود و تا چند روز اول قاعدگی ادامه پیدا کند. انقباضات معده نیز که یک یا دو روز قبل از پریود شروع میشوند میتواند برای چند روز باقی بماند.


هوس های غذایی یا پرخوری


تغییرات هورمونی دوران پریود نیز میتواند باعث پرخوری شود.

در هفته ی پیش از پریود، سطح پروژسترون افزایش میابد. پروژسترون محرک اشتهاست. با افزایش پروژسترون ممکن است بیشتر از حالت معمول غذا بخورید.

استروژن نیز سطح سرتونین را که یک انتقال دهنده ی عصبی است و خلق و خو را کنترل میکند و اشتها را کاهش میدهد تنظیم میکند. هنگامی که استروژن دقیقا قبل از پریود کاهش میابد، به دنبال آن سرتونین نیز کاهش میابد که نتیجه ی آن افزایش اشتهاست.

سطح پایین سرتونین نیز هوس به مواد قندی را افزایش میدهد چراکه غذاهای دارای کربوهیدرات بالا به ساخت سرتونین بدن کمک میکنند. خوردن غذاهای حاوی قند بالا میتواند دریافت کالری را افزایش داده و منجر به افزایش وزن شود.

نرخ متابولیسم بدن شما نیز در دوران قاعدگی متغیر است و هنگامی که افزایش پیدا کند – و بدن شما بیشتر کالری بسوزاند – ممکن است اشتها و هوس بیشتری برای غذاهای پرکالری پیدا کنید.


مشکلات گوارشی

در طول سیکل، تغییرات هورمونی میتواند منجر به GI یا مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و دل درد شود. این ناخوشی و نفخ ایجاد شده در معده میتواند به شما این احساس را دهد که وزن اضافه کرده اید.

پروژسترون یک هفته پیش از پریود افزایش میابد. این اتفاق انقباض عضلات روده را تضعیف کرده و در نتیجه منجر به کاهش روند هضم و یبوست میشود.

با شروع پریود، رحم پروستاگلاندین آزاد میکند. پروستاگلاندین باعث انقباض عضلات رحم و شکم میشود. ممکن است درد لگن یا شکم داشته باشید.

پروستاگلاندین نیر میتواند با ایجاد اختلال در الکترولیت ها و تعادل مایعات در روده ی کوچک منجر به اسهال شود.

برای زنانی که مشکلات سلامتی ندارند داشتن مشکل گوارشی قبل و در دوران پریود امری طبیعی است.


کاهش منیزیم

هنگامی که پریود آغاز میشود، به تدریج سطح منیزیم کاهش میابد. این افت میتواند هوس مواد قندی را تحریک کرده و در افزایش وزن نقش داشته باشد.

منیزیم ماده ای معدنی است که سطح هیدارته ماندن بدن را تنظیم میکند. سطح پایین منیزیم میتواند منجر به کم آبی بدن شود.

با این حال، کم آبی میتواند به عنوان گرسنگی در بدن ظاهر شود و همچنین میتواند اشتیاق به غذاهای قندی را افزایش دهد درحالی که شما فقط تشنه هستید.

مصرف غذاهای دارای قند بالا منجر به افزایش وزن میشود.


حذف کردن ورزش

هنگامی که نفخ و انقباضات شکمی دارید، این امکان وجود دارد که ورزش را حذف کنید. این اتفاق ممکن است منجر به افزایش وزن شود به ویژه اگر گرسنگی و هوس های غذاییتان بیشتر شده باشد.

یک هفته پیش از پریود، هردوی استروژن و پروژسترون افزایش میابند که منجر به ایجاد خستگی و کم تحملی میشود. ممکن است با نزدیک شدن به پریود احساس خوبی نسبت به ورزش کردن نداشته باشید.


دیگر علائم

علاوه بر افزایش وزن، ممکن است در دوران پریود علائم فیزیکی و عاطفی دیگری داشته باشید. این تغییرات ممکن است با افزایش وزن یا بدون آن ظاهر شوند.

این علائم احتمالی شامل :


• پستان حساس


• یبوست


• اسهال


• انقباضات و دردهای شکم


• سردرد یا کمردرد


• کم تحملی در برابر صدا و نور


• خستگی


• جوش زدن


• مشکل در خوابیدن


• استرس و اضطراب


• گریه کردن


• تغییرات خلق و خو


• زودرنجی


• کم شدن تمرکز


• انگیزه کم در داشتن رابطه جنسی


ممکن است هرماه یا با افزایش سن علائم مختلفی را تجربه کنید. هرزنی با دیگری متفاوت است.


بیش از ۹۰ درصد زنان ترکیبی از این علائم را تجربه میکنند.


درمان

کاهش احتباس آب و نفخ در دوران پریود از طریق درمان های خانگی، تغییر سبک زنگی و مدیتیشن ممکن است.

شما میتوانید:


• بیشتر آب بنوشید. خلاف غریزه تان به نظر میرسد ولی هیدراته ماندن بدن میتواند باعث کاهش احتباس آب شود. اگر کم آب شوید بدنتان آب بیشتری را ذخیره میکند.


• غذاهای سالم خریداری کنید. اگر مستعد هوس کردن هستید، گزینه های تغذیه ای را دم دست داشته باشید. سعی کنید هنگامی که هوس مواد قندی کردید غذاهایی مانند میوه یا پروتئین بار بخورید.


• دایرتیک یا داروهای ادرار آور مصرف کنید. دایرتیک ها قرص هایی هستند که با افزایش تولید ادرار احتباس آب را کاهش میدهند. از پزشکتان بخواهید تا نسخه ای برایتان بنویسد.


• مکمل های منیزیم مصرف کنید. پیش از مصرف هر مکلمی ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. اما اگر برای مصرف مشکلی نداشته باشید، منیزیم میتواند موارد زیر را کاهش دهد:


۱- احتباس آب


۲- نفخ


۳- هوس به مواد قندی


۴- علائم روحی و عاطفی


• تحرک داشته باشید. میتوانید با راه رفتن و تحرک داشتن جمع شدن مایعات را کاهش دهید. ورزش هچنین میتواند باعث شود عرق کنید و از آب اضافی خلاص شوید.


جلوگیری

با داشتن رژیم غذایی سالم در طول ماه، میتوانید از افزایش وزن و احتباس آب در دوران پریودتان جلوگیری کنید.

شما میتوانید:


• به طور منظم ورزش کنید. تمرینات منظم اروبیک میتواند علائم پریود را کاهش دهد. برای ۳۰ دقیقه تمرین در روز برنامه ریزی کنید.


• هیدراته بمانید. در طول ماه آب کافی بنوشید. این کار از انباشت مایعات در بدن جلوگیری میکند.


• مصرف نمک را کاهش دهید. مصرف بیش از حد سدیم احتباس آب را افزایش میدهد. برای کاهش دریافت نمک مصرف غذاهای فراوری شده را کم کنید یا کلا حذف کنید.


• از کافئین و قند دوری کنید. غذا و نوشیدنی های حاوی کافئین و قند نفخ را تشدید میکند. دو هفته پیش از پریود از این مواد پرهیز کنید.


• از مصرف غذاهای گازآور خودداری کنید. در طول ماه و نه فقط زمانی که علائم پریود را دارید از این غذاها دور بمانید.


ختم کلام

افزایش ۳ تا ۵ پوندی وزن در دوران پریود طبیعی است. در کل، این افزایش وزن چند روز بعد از شروع پریود از بین میرود.

افزایش وزن مرتبط با پریود به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد میشود. علت آن ممکن است احتباس آب، پرخوری، هوس به مواد قندی و حذف ورزش باشد. نفخ حاصل از پریود و مشکلات گوارشی نیز ممکن است احساس افزایش وزن ایجاد کند.

برای کاهش احتباس آب، هیدراته بمانید و مصرف نمک را کاهش دهید. تحرک داشته باشید و ورزش کنید. همچنین میتوانید برای جلوگیری از احتباس آب داروهای ادرارآور یا برای جلوگیری از نفخ منیزیم مصرف کنید.

اگر در دوران پریود انقباضات شدید، دردهای شکمی و نفخ دارید، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: باکس باکس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.