با این هفت نشانه ظریف ممکن است سرطان پوست داشته باشید

براساس اعلام بنیاد سرطان پوست  (SCF)  ، یک نفر از هر پنج نفر آمریکایی در آستانه سن 70 سالگی دچار سرطان پوست پیشرفته می شوند.

به گزارش سالم خبر این درحالیست که برخی از این افراد قبل ازاین سن نشانه های ظریف و گاه پنهان سرطان پوست را در خود دارند و با تشخیص به موقع می توانند برای آن درمان موثری به کار گیرند. به همین دلیل نیز بنیاد سرطان پوست امریکا بر شناسایی نشانه های اولیه این بیمار تاکید می کنند که بیماران نسبت به وجود سرطان پوست مطلع می شوند.
 

  
سرطان پوست دربین سرطان های دیگر از این مزیت برخوردار است که اگر دراوایل ابتلا به این بیماری تشخیص داده شود تقریبا همیشه قابل درمان است و بی دقتی و عدم اهمیت نسبت به علائم پوستی بدن می تواند موجب پیشرفته شدن این بیماری و نتایج مرگبار آن شود.
 
دکتر آلیسون آرتور و دکتر لیزا گارنر از متخصصان پوست به INSIDER گفتند، بعضی از علائم پوستی شما برای سرطان پوست می توانند غیرقابل انتظار و تصور شما باشند.

2. برآمدگی مرواریدی شکل
در برخی موارد کارسینوم سلول بنیادی می تواند یک " توده یا برآمدگی مرواریدی شکل" باشد که براساس اعلام بنیاد سرطان پوست امریکاSCF می تواند به رنگ های صورتی، قرمز، سفید، قهوه ای و سیاه نمود داشته باشد. سایر علائم سرطان های پوست سلول های بنیادی می توانند خال های قرمز، خال های گوشتی صورتی، توده های دندانه دارو همچنین دردناک، برخی نقاط سفید، زرد یا گوشتی نرم که به شکل جای زخم روی پوست هویدا می شود.

3. تغییرشکل و رنگ خال های پوست
براساس اعلام آکادمی پوست آمریکا، اگر چه نوع سرطان ملانوما کمتر رایج است، اما مرگبار ترین شکل سرطان پوست است. ملانوما می تواند به عنوان یک نقطه جدید ظاهر شود یا می تواند درون یک خال بروز کند که موجب تغییر اندازه، شکل و رنگ آن شود. معمولا رنگ های غیر معمول خال های سرطانی قرمز، سفید، آبی یا سیاه هستند. مؤسسه ملی سرطان با استفاده از اختصار مفید پنج علامت ABCDE برای به خاطر سپردن تمام تغییرات بالقوه مربوط به خال این علائم را گوشزد می کند: A مخفف نامتقارن است. در ملانوما، دو طرف یک خال اغلب مطابقت ندارند. B نشان دهنده مرزها است. ملانوما معمولا مرزهای نامنظم دارد و مانند خال معمولی محدوده مشخص ندارد C مخلوط رنگ است، ملانوما معمولا رنگ نامنظم دارند. D نام قطر است. افزایش اندازه یا قطر مول، می تواند ملانوما باشد. E اندازه خال است که باید مراقب باشید که در طول زمان تغییر نکند.

4. بروز خال های جدید
ایجاد خال های جدید در سنین خاصی البته پس از سن بلوغ می تواند هشداری برای سرطان پوست باشد. به طور مثال اگر بیماری اظهار کرد که خالی جدید طی یک سال اخیرروی پوستش ظاهر شده است و سن او بیش از 55 سال است به طور مسلم این خال نمی تواند معمولی باشد و برای او بایوپسی تجویز می شود.

5. خونریزی غیرعادی خال
علامت دیگرسرطان پوست؛ خارش و خونریزی خال بدون هیچ دلیل خاصی است. اگر چه با گیرکردن خال به بند کوله پشتی یا هر جایی و آسیب دیدن دچار خونریزی شود معمول است و جای نگرانی ندارد اما اگر یک خال بدون هیچ دلیلی دچار خونریزی و خارش باشد مطمئنا باید جزو یکی از علائم هشدار دهنده محسوب شود.

6. یک نقطه مشکوک در قسمتی از بدن که در معرض نور خورشید قرار ندارد
گارنر، متخصص پوست در این باره توضیح داد که ملانوما می تواند بر روی قسمت هایی از بدن شما اتفاق بیفتد که (به معنای واقعی کلمه) هرگز نور روز را نمی بیند. او گفت: "این چیزی نیست که من فکر کنم عموم آگاه شده است." آرتور نیز اظهار داشت که هرچند قرار گرفتن در معرض آفتاب، به طور قطع عامل خطر برای ملانوم است، همچنین برخی از جهش های ژنتیکی نیز می تواند موجب ایجاد این بیماری شود اما اینکه در برخی نقاط پنهان بدن که همیشه پوشیده است می تواند این ملانوما به وجود آید که آگاهی از این مساله بسیار مهم است. پس جنبه اخلاقی این داستان اینکه هنگام انجام چک های پوستی، بخش هایی ازبدن را که در معرض آفتاب نیستند، نادیده نگیرید. آرتور توصیه می کند یکبار ماهانه پوست خود را بررسی کنید، با استفاده از یک آینه کامل و یک آینه دستی. همینطور نقاطی ازبدن را که می توانید چک کنید می توانید از یکی از عزیزانتان کمک بگیرید.

8. نگران نباشید اما تهدید سرطان پوست را نیز نادیده نگیرید.
هنگامی که سرطان پوست از همان ابتدا تشخیص داده می شود، معمولا به راحتی درمان می شوند. اما به خاطر داشته باشید که این بیماری وقتی پیشرفت می کند جدی است. تشخیص زودهنگام سرطان پوست کلیدی است. دکتر آرتور می گوید برای ما پزشکان خوشایند است که هر فرد برای یک نقطه یا خال خوش خیم هم به پزشک مراجعه کند نه اینکه پس از شش ماه در حالی مراجعه کند که سرطان رشد خود را کرده باشد.

 

منبع: tebsonti

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.