طرز تهیه چند مدل مارمالاد و مربا

مارمالاد نوعی فرآوردهٔ کنسروی است که از میوه و شکر تهیه شده و معمولاً عاملی مانند ژلاتین برای ژله ای شدن به آن اضافه می‌کنند. در فرهنگ انگلیسی و آمریکایی، مارمالاد اغلب به نوعی کنسرو اطلاق می‌شود که از پرتقال یا سایر انواع مرکبات تهیه شده باشد.برای تهیهٔ مارمالاد، معمولاً میوهٔ قاچ زده را به همراه پوست آن به مدت طولانی می‌پزند تا پوست میوه و گوشت آن کاملاً نرم شود. از این مارمالادها معمولاً به همراه نان تست برای صبحانه استفاده می‌کنند. مارمالادها بویژه مارمالاد پرتقالی انواع بسیار متنوعی دارند.

بهترین دستور پخت مارمالاد هلو
یکی از مارمالادهای خوش آب و رنگی که میتوان در فصل تابستون تهیه کرد مارمالادهلو می باشد که بسیار خوشمزه استو ممکن است خیلی ها این مارمالاد خانگی را تا به حال امتحان نکرده باشند.

توصیه میکنم طعم خوب این مربا را حتما امتحان کنید و از آن لذت ببرید

مواد لازم برای مارمالاد خوشمزه هلو:
هلو : 4 کیلوگرم
شکر:1 کیلوگرم
ژلاتین:2 تا 3 ورق
آبلیمو :نصف استکان
مارمالاد
مارمالاد خانگی هلو با طعمی دلچسب

طرز تهیه مارمالاد هلو:
ابتدا هلوها را بشویید و نصف کنید تا هسته وسط آن گرفته شود.

بعد آنها را داخل غذاساز له میکنیم .بعد داخل یک قابلمه لعابی میریزیم و با شکر مخلوط میکنیم و در یخچال قرار می دهیم تا 2 الی 3 ساعت در شکر بماند و کمی آب شود.

بعد از گذشت این زمان قابلمه را روی حرارت ملایم قرار میدهیم تا مارمالاد به جوش بیاید. در حین جوشیدن آن را هم بزنید تا مایه کاملا سفت شود.

سپس ژلاتین را در کمی آب جوش حل میکنیم و به همراه آبلیمو داخل مارمالاد می ریزیم و میگذاریم تا یکی دو جوش دیگر بزند.

ظرف مارمالاد را از روی حرارت بر میداریم و می گذاریم کمی خنک شود.

مارمالاد باید بعد از سرد شدن کاملا بدون آب و غلیظ باشد.
مربا یا لیچار یا رچل یا ریچل[۱] از پختن میوه با شکر به دست می‌آید. این محصول معمولاً در ظرف دربسته نگهداری می‌شود و برای مدت زمان طولانی سالم باقی می‌ماند. از پکتین طبیعی یا مصنوعی و عسل هم می‌توان به عنوان افزودنی استفاده کرد


خیلی آسان مربای توت فرنگی بپزید
کسانی که توت فرنگی دوست دارند، حتما اهل مربای توت فرنگی هم هستند. اگر شما هم از طرفداران مربای توت فرنگی به شمار می روید، می توانید ساده ترین روش پخت و تهیه مربای توت فرنگی در خانه را اینجا آموزش ببینید.


مواد لازم برای تهیه مربای توت فرنگی
توت فرنگی :یک کیلو
شکر :800 گرم
جوهر لیمو :نوک قاشق چایخوری
آب:نصف لیوان
تهیه مربای توت فرنگی

درست کردن مربای توت فرنگی خوش رنگ و با مزه

طرز تهیه مربای توت فرنگی
برای درست کردن مربای توت فرنگی به هیچ وجه از توت فرنگی های گلخانه ای استفاده نکنید.سعی کنید از توت فرنگی های ریزتر برای درست کردن مربا استفاده کنید.

برای شروع کار باید اول توت فرنگی ها را خوب بشویید و اجازه دهید تا در داخل آبکش آب اضافی آن گرفته شود.

سپس برگ های آن را جدا کنید و در داخل قابلمه لعابی که گنجایشش 3 برابر مقدار توت فرنگی هاست می ریزیم.

به این روش که اول مقداری از توت فرنگی ها را می ریزیم و بعد روی آنها شکر و به همین ترتیب 2 الی 3 بار این کار را انجام میدهیم.

در آخر نصف لیوان آبی را که داشتیم به توت فرنگی ها اضافه میکنیم.

تهیه مربای توت فرنگی

درست کردن مربای توت فرنگی به همین راحتی

در ظرف لعابی را میبندیم و به مدت 12 ساعت در یخچال میگذاریم تا شکر در توت فرنگی ها حل شود.

بعد از 12 ساعت استراحت توت فرنگی ها در شکر ،آنها را بر روی حرارت زیاد قرار میدهیم تا بجوش آید . لازم نیست زیاد هم بزنید ولی باید حتما بالا سر مرباها باشید تا سر ریز نشود.

کف سر مربا هم باید با قاشق گرفته شود تا مربا شفاف شود.

مربای توت فرنگی باید نیم ساعت روی حرارت بالا بجوشد تا قوام بیاید و برای سرریز نشدن آن میتوانید مدام با قاشق مربا را هم بزنید .

در مرحله آخر جوهر لیمو را اضافه میکنیم و مربا را از روی حرارت بر میداریم.



مربا به

مـواد لازم
شکوفه نارنج 1 کیلوگرم 0 کیلوکالری

شکر 1 کیلوگرم 3800 کیلوکالری

آب لیمو ترش 2 قاشق غذاخوری 0 کیلوکالری

7 راز مربا
مربا به 2 شکل مارمالاد و مرباهایی که تکه‌های میوه در آن‌ها دیده می‌شود، وجود دارد. البته مارمالادها نیز 2 نوع شفاف و کدر (در واقع پوره هر آنچه مربای آن به دست می‌آید، در مرباست) دارند. «مارمالاد» یک واژه انگلیسی است که مردم این کشور نیز مرباخورهای قهاری هستند. البته بهترین مرباهای دنیا در کشورهای سوییس، آلمان و انگلستان تولید می‌شود و مردم این کشورها در کنار برخی از غذاهای خاصشان،‌ مربا میل می‌کنند. برای طبخ مربا، 7 نکته کلیدی وجود دارد:

1. از هر قابلمه‌ای می‌توانید برای پخت مربا استفاده کنید فقط قبل از شروع، لازم است مقداری آب در آن بجوشانید و خالی کنید. سپس قابلمه را خالی روی اجاق بگذارید تا آبش کاملاً تبخیر شود سپس آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و سپس مراحل پخت مربا را آغاز کنید. به این ترتیب قابلمه شما از هر آلودگی عاری بوده و امکان فساد مربایتان به حداقل ممکن می‌رسد. یادتان باشد که در قابلمه حتماً فلزی باشد و از قابلمه‌هایی که در آن‌ها شیشه‌ای است، استفاده نکنید. این کار در بهبود کیفیت مربای پخته شده موثر است.

2. برای هم زدن و ریختن مربا در ظروف دیگر، بهتر است از قاشق چوبی یا استیل استفاده کنید. این قاشق هم حتماً باید تمیز و خشک باشد زیرا در غیر این صورت مربا کپک خواهد زد.

هرگز برای ترد شدن تکه‌های میوه، از آب آهک استفاده نکنید زیرا مصرف چنین مرباهایی برای افراد، به خصوص کودکان و زنان باردار خطرناک است
3. مربا را در ظروف شیشه‌ای که از قبل مدتی در آب جوش قرار داده شده‌اند، بریزید. البته بعد از مرحله جوشاندن ظروف، بهتر است آن‌ها را در سینی فر به مدت 10 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا عاری از هر میکروبی شوند و امکان کپک زدن مربا به حداقل برسد.

4. برای شیرین کردن مربا می‌توانید به جای شکر سفید، از شکر قهوه‌ای استفاده کنید. شیره خرما، توت و ریختن میوه‌های شیرینی مانند انواع توت در مربای توت‌فرنگی یا انبه در مربایی مانند مربای پرتقال، طعم شیرینی به آن خواهد داد. یادتان باشد ریختن شکر زیادی در مربا، باعث شکرک زدن آن می‌شود، بنابراین به مقدار شکری که در مربا می‌ریزید، دقت کنید.

5. وقتی مربا پخته شد، آن را در ظروفی که می‌خواهید مربا را در آن نگهداری کنید، بریزید و توجه داشته باشید که ظرف کاملاً پر شود. سپس در ظروف را بگذارید و آن‌ها را برعکس کنید تا هوا خارج و در آن محکم بسته شود. بعد از خنک شدن، ظرف مربا را در یخچال بگذارید.

6. برای آنکه مربا کیفیت بهتری پیدا کند، بهتر است شکر را چند ساعت (تقریباً 10 ساعت) با تکه‌های میوه مخلوط کنید. به این مرحله «شکرپاش کردن» گفته می‌شود که برای بسیاری از مرباها می‌توان آن را انجام داد.

7. هرگز برای ترد شدن تکه‌های میوه، از آب آهک استفاده نکنید زیرا مصرف چنین مرباهایی برای افراد، به خصوص کودکان و زنان باردار خطرناک است.

 منبع: ashpazkhoone20

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.